Bandai FCG series

Japanese-language board. ファミコン向けの日本語のフォーラム

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naruko
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Re: Bandai FCG series

Post by naruko »

作りかけのスクリプトから抜粋。

=====================
X24C01 frame sequence
=====================
<START>[EEPROM address+RW]<A-ACK>[data]<D-ACK><STOP>

<> is 1bit, [] is 8bit, A-ACK is address acknowledge,
D-ACK is data acknowledge, R is 1, W is 0

8bit data send MSB to LSB (bit7 to bit0)
Dragon Ball Z1's program send address LSB to MSB (bug).

--current address read--
<START>[EEPROM address,R]<A-ACK>[EEPROM data]<D-ACK><STOP>

=====================
X24C02 frame sequence
=====================
<START>[slave address+RW]<A-ACK>[data]<D-ACK><STOP>

<> is 1bit, [] is 8bit, A-ACK is address acknowledge,
D-ACK is data acknowledge, R is 1, W is 0

slave address 6:3 is 4'b0101, fixed
slave address 2:0 is 3'b000, configurated by PCB

8bit data send MSB to LSB (bit7 to bit0)

--current address set--
<START>[0x50,W]<A-ACK>[EEPROM address]<D-ACK><STOP>

--current address read--
<START>[0x50,R]<A-ACK>[EEPROM data]<D-ACK><STOP>
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naruko
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Re: Bandai FCG series

Post by naruko »

Etabeta wrote:
- I'm a bit confused about the subcarts with an EEPROM. when you write that SDA line is shared between the internal and the external EEPROM, do you mean that a write to $800d writes to both EEPROMs? or is it something else?
frame sequence は SDA と SCL の START BIT から開始される。 SCL は 2 つの EEPROM で個別になっているので、1つの EEPROM との通信が可能。同時に2つの EEPROM とのアクセスはできない。

- Also, for the record, SD Gundam - Gundam Wars writes to the external I2C address at start... do you have a cart to see if there is anything connected or if it's just some remnant of the development with no effect in the released game?
解析している当時に SD Gundam - Gundam Wars を持っている人から写真を送ってもらいました(画質悪くてごめんよ)。これには EEPROM はついていません。
私はこのソフトを解析していないのでそれ以上の詳しいことはしりません。

- From heuristic observation of Battle Rush – Build Up Robot Tournament writes, I think the External I2C SCL goes in bit 3 of the written data at $8000-$8003 (actually the game seems to write to address $8004-$8007 as well...)
これもよくわかってないです... LZ93D50P は QFP IC なので通常のカートリッジと比較して調べることが面倒で、雑な調査をしたまま貸してもらった人に返却しました。今思えば PPU A12:10 の配線をしっかりと調べればよかったと反省しています。

Silva Saga and Dezaemon は持っている人に聞いてみます。時間がかかるかもしれません。資料が揃ったら別のスレッドを作ります。

> カラオケスタジオ
Enri 氏のところに配線がありますが、ご存じでしたらすいません。
http://www43.tok2.com/home/cmpslv/Famic/Famic.htm

カラオケスタジオの main cartridge は簡単に手に入って、別売りの sub cartridge は希少だったと思います。あまり期待しないでください。
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etabeta
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Re: Bandai FCG series

Post by etabeta »

first of all, thanks to both of you (naruko & lidnariq) for the help with EEPROMs. It is now a lot clearer.
too bad in MESS there are still some issues and the games do not save properly.
I will investigate more on this later

naruko wrote:解析している当時に SD Gundam - Gundam Wars を持っている人から写真を送ってもらいました(画質悪くてごめんよ)。これには EEPROM はついていません。
私はこのソフトを解析していないのでそれ以上の詳しいことはしりません。
thanks. maybe the EEPROM support was removed later in the development.
or the game was meant to be released as LZ93D50P cart, originally, and those write were CHR initialization
naruko wrote:これもよくわかってないです... LZ93D50P は QFP IC なので通常のカートリッジと比較して調べることが面倒で、雑な調査をしたまま貸してもらった人に返却しました。今思えば PPU A12:10 の配線をしっかりと調べればよかったと反省しています。
Unfortunately, I had no time for emulation since last summer and I have only seen your info last week
However, no problem: your info already pointed out all important parts of the cart hardware!
naruko wrote:Silva Saga and Dezaemon は持っている人に聞いてみます。時間がかかるかもしれません。資料が揃ったら別のスレッドを作ります。
Thanks for the help!
In the meanwhile, I will work to fix the code for Silva Saga, so to be able to use random data (non 0x00)
naruko wrote:Enri 氏のところに配線がありますが、ご存じでしたらすいません。
http://www43.tok2.com/home/cmpslv/Famic/Famic.htm
I knew Enri's website, but I had never noticed the part about Karaoke Studio. Thanks a lot!
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Re: Bandai FCG series

Post by etabeta »

mmm... I'm getting an headache trying to fix EEPROMs in MESS (they don't work in MegaDrive either, so it might be a core problem)

do you have any idea of what these screens say?
(they are from Datach DBZ, with possibly broken 24C02 in the base Datach unit)

Image Image Image

concerning Karaoke Studio, I'm going to improve it a little bit in MESS based on the following guesses
- the PRG of the main game is in the "base unit", not in the switchable part
- writes to $Cxxx with bit3=0 do nothing if no expansion cart is present
similar to Nantettatte!! Baseball expansions (but without the timer)

this seems the more likely scenario, because I see no other way for the cart to acknowledge the addition of the expansion
(and expansion PRG does not contains the main game data)
but if one day you find a cart and you discover it works differently, I will improve/fix it with pleasure
Joe
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Re: Bandai FCG series

Post by Joe »

Screen 1: "There is nowhere to save data. Please select unneeded data."

Screen 2: "Select Data"

Screen 3: "Overwriting data. Is it okay to delete the old data?" The option on the left is "Yes", and the option on the right is "No".
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Re: Bandai FCG series

Post by etabeta »

thanks for the fast reply. so it does indeed mean that there are EEPROM problems :)
I hope to have more time to debug my code next week
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naruko
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Re: Bandai FCG series

Post by naruko »

Joeさん:
日本語訳ありがとうございます。問題ない翻訳内容です。

Etabetaさん:
コレクターの人に聞いたら、カラオケスタジオは vol.2 が希少品ですが、 vol.1 は簡単に手に入るそうです。
私の都合で手配に時間がかかりますが、分解して調査しますのでお待ちください。

Etabeta さんの blog で付属のカードについて言及がありましたので、バーコードゲームが流行した原因を簡単に説明します。
最初に Epoch が発売したバーコードバトラーが大流行しました。 wikipedia (Ja) の概要は見ておいた方がいいと思います。これは単体のおもちゃ(LCD game)で、ビデオゲームではありません。
http://ja.wikipedia.org/wiki/%E3%83%90% ... 9%E3%83%BC
小学生の間で人気の雑誌で大々的に紹介され、普段使っている食品や本のバーコードがゲームのパラメータとなって戦わせることが人気となり、当時の日本の子供の間で大流行していました。

その後、Epoch がバージョンアップしたバーコードバトラーIIをだし、 Famicom や Super Famicom と連携したソフトも発売されました。同業の Bandai も流行に乗って出したものが、この Datach です。他社も類似品を出していたようです。

Datach に戻しますと、付属のカードで遊ぶよりもやはりゲームで強いバーコードを探す方が人気だったと思います。
http://www25.atwiki.jp/famicomall/pages/133.html
このURLにサンプルのバーコードも載っているので試してみてはいかがでしょうか。
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Re: Bandai FCG series

Post by etabeta »

interesting read. thanks a lot :)

I had stumbled upon that website, but I'm quite busy with real life and I still haven't got enough time to try those codes :)

p.s. take your time with Karaoke Studio, there is no hurry
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naruko
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Re: Bandai FCG series

Post by naruko »

再度 datach を入手後、配線調査しました。
- LZ93D50P の PPU A12:11 の接続は誤りで A11:10 の接続
- $8000-$8003 の write register の修正
- LZ93D50P の pin 配置は LZ93D50 に似ていることが判明
http://seesaawiki.jp/famicomcartridge/d/Bandai%20Datach
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